ZPĚT
1. Identifikační číslo:
100
2. Kód:
9
3. Název služby (životní situace):
Žádost o udělení souhlasu k provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů
4. Základní informace ke službě (životní situaci):
Získání souhlasu podle § 14 odst. 1 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 185/2001 Sb.)
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost, apod.):
Souhlas může získat právnická i podnikatelská fyzická osoba.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:
O souhlas k provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů zažádáte podáním žádosti.
Žádost musí obsahovat náležitosti, které jsou uvedeny v § 1 vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů. Obsah provozního řádu a provozního deníku zařízení je uveden v příloze č. 1 k této vyhlášce.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace:
Žadatel (právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání) podá žádost krajskému úřadu příslušnému podle místa provozování zařízení (provozovny).
8. Na které instituci životní situaci řešit:
Krajský úřad Moravskoslezského kraje, odbor životního prostředí a zemědělství.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit:
Oddělení odpadového hospodářství odboru životního prostředí a zemědělství.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou:
Žádost o udělení souhlasu k provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů musí obsahovat:
- Obchodní firmu nebo název, právní formu a sídlo (pokud žádá právnická osoba). Jméno a příjmení, obchodní firmu a sídlo (pokud žádá fyzická osoba).
- Identifikační číslo žadatele.
- Označení a adresu provozovny, kde je nebo bude využívání, odstraňování, sběr nebo výkup odpadů provozován, adresu sídla žadatele, pokud jde o mobilní zařízení, včetně doložení právního vztahu žadatele k předmětné provozovně, zeměpisné souřadnice provozovny ve formátu uvedeném v příloze č. 22.
- Jméno, příjmení a místo trvalého pobytu nebo pobytu fyzické osoby nebo fyzických osob, které mají oprávnění jednat jménem žadatele.
- Kopii podnikatelského oprávnění (např. živnostenský list) nebo kopii výpisu z obchodního rejstříku nebo kopii zřizovací listiny žadatele.
- Jméno, příjmení odpadového hospodáře a doklady o jeho odborné způsobilosti, pokud má žadatel povinnost určit odpadového hospodáře.
- Název, účel a technický popis zařízení včetně všech souvisejících zařízení, popis technologického postupu nakládání s odpadem v zařízení, způsoby nakládání s odpadem podle příloh č. 3 a 4.
- Seznam druhů odpadů podle Katalogu odpadů vstupujících a vystupujících ze zařízení, a pokud jsou v zařízení vyráběny výrobky, také popis výrobků vystupujících ze zařízení.
- Způsoby nakládání s odpady v zařízení podle přílohy č. 20 tabulky č. 1.
- Roční projektovanou kapacitu zařízení a další kapacity odpovídající danému typu zařízení související s jeho provozem podle tabulky č. 1 kapacit zařízení obsažené v příloze č. 22.
- Popis přístupových tras k zařízení ve vztahu k jednotlivým druhům dopravy odpadů do zařízení, pokud nejde o mobilní zařízení.
- Způsob skladování odpadů v zařízení.
- Návrh sledování (monitoringu) vlivu provozu zařízení na okolní životní prostředí a zdraví lidí odpovídající typu zařízení a druhům odpadů.
- Plán odborného vzdělávání pracovníků zařízení.
- Pokud je souhlas k provozování zařízení vydáván k již existujícímu zařízení, doklad o souladu zařízení se zvláštními právními předpisy, pokud nejde o mobilní zařízení.
- Identifikační číslo zařízení, pokud je souhlas k provozování zařízení vydáván k již existujícímu zařízení. V případě mobilních zařízení identifikační číslo zařízení přidělené krajským úřadem příslušným podle sídla.
- Návrh provozního řádu v listinné a elektronické podobě a návrh na zavedení provozního deníku, jejichž obsah pro různé typy zařízení je uveden v příloze č. 1 a zvláštních právních předpisech.
- Opatření pro ukončení provozu zařízení k nakládání s odpady a způsob jeho zabezpečení, který zajistí, že zařízení nebude po ukončení provozu ohrožovat zdraví lidí a životní prostředí.
- Vyjádření orgánu ochrany veřejného zdraví k provoznímu řádu.
Žádost o udělení souhlasu k
provozování skládky odpadů musí obsahovat náležitosti uvedené výše a dále tyto další náležitosti:
- Celkovou projektovanou kapacitu skládky v metrech krychlových podle tabulky č. 1 kapacit zařízení obsažené v příloze č. 22.
- Projektovou dokumentaci.
- Hydrogeologický a inženýrsko-geologický popis a geotechnické podmínky místa skládky.
- Návrh plánu na uzavření skládky a následnou péči o skládku.
Pokud jsou některé z výše uvedených náležitostí žádosti o udělení souhlasu k provozování zařízení obsahem provozního řádu zařízení nebo projektové dokumentace skládky, mohou být v žádosti obsaženy formou odkazu na příslušná ustanovení provozního řádu nebo projektové dokumentace skládky.
POZN. Žadatel může být nad rámec uvedeného vyzván k doplnění žádosti o další podklady, které mohou vyplynout z charakteru řízení.
Veškeré podrobnosti o nakládání s odpady najdete ve vyhlášce č. 383/2001 Sb.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici:
Speciální formuláře neexistují.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit:
- Vydání rozhodnutí o udělení souhlasu k provozování zařízení k využívání nebo odstraňování nebo ke sběru nebo k výkupu odpadů podléhá v souladu se zákonem č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, zpoplatnění ve výši 500 Kč.
- Poplatek musí být uhrazen před vydáním rozhodnutí. Žadatel má možnost poplatek uhradit osobně u oprávněné úřední osoby ve dnech pondělí a středa od 9:00 do 17:00 h, ve dnech úterý, čtvrtek od 9:00 do 14:30 h a v pátek od 9:00 do 13:00 h. Pokud žadatel poplatek neuhradí tímto způsobem, bude k jeho uhrazení před vydáním rozhodnutí vyzván písemně v souladu se zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů.
Využijte E-PODÁNÍ a získejte 20% slevu ze správního poplatku!
13. Jaké jsou lhůty pro vyřizení:
- Jsou‑li splněny podmínky stanovené zákonem č. 185/2001 Sb., udělí krajský úřad souhlas k provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů do 30 dnů.
- Při nařízení ústního jednání, místního šetření, ve zvláště složitých případech a dalších případech specifikovaných v § 71 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, se lhůta prodlužuje.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace:
Dle konkrétní situace existuje možnost dalších účastníků správního řízení. Účastníkem řízení o vydání souhlasu k provozování zařízení ke sběru, výkupu a využívání odpadů a zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů a s jeho provozním řádem je obec, na jejímž území má být zařízení provozováno.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány:
Na vyzvání příslušného referenta, jemuž je spis přidělen, upřesnit potřebné náležitosti, popřípadě se dostavit osobně k jednání.
16. Elektronická služba, kterou lze využít:
V současné době nelze podat e-podání z důvodu nové legislativy a aktualizace formulářů.
Podání lze učinit v elektronické podobě podepsané zaručeným elektronickým podpisem.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje:
Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
18. Jaké jsou související předpisy:
- Vyhláška č. 93/2016 Sb., o Katalogu odpadů.
- Vyhláška č. 437/2016 Sb., o podmínkách použití upravených kalů na zemědělské půdě.
- Vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů.
- Vyhláška č. 384/2001 Sb., o nakládání s PCB.
- Vyhláška č. 94/2016 Sb., o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů.
- Vyhláška č. 352/2005 Sb., o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi (vyhláška o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady), ve znění pozdějších předpisů.
- Vyhláška č. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu, ve znění pozdějších předpisů.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují:
Proti rozhodnutí lze podat odvolání do 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí k Ministerstvu životního prostředí, podáním učiněným u správního orgánu, který vydal rozhodnutí.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností:
Správní tresty se ukládají podle § 66 až § 70 zákona č. 185/2001 Sb.
21. Nejčastější dotazy:
22. Další informace:
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situaci) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě:
Na webových stránkách Ministerstva životního prostředí.
24. Související životní situace a návody, jak je řešit:
Nejsou.
25. Za správnost popisu odpovídá útvar:
Odbor životního prostředí a zemědělství.
26. Kontaktní osoba:
Ing. Michal Rásocha, telefon 595 622 383, e‑mail: michal.rasocha@msk.cz
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni:
2017-10-12
28. Popis byl naposledy aktualizován:
2017-10-12
29. Datum konce platnosti popisu:
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situaci: