ZPĚT
1. Identifikační číslo:
2. Kód:
3. Název služby (životní situace):
Výběrové řízení před uzavřením smluv se zdravotními pojišťovnami
4. Základní informace ke službě (životní situaci):
Výběrové řízení se koná před uzavřením smlouvy o poskytování a úhradě hrazených služeb s příslušnou zdravotní pojišťovnou, a to pro poskytovatele zdravotních služeb nebo fyzickou či právnickou osobu, která hodlá zdravotní služby na určitém území poskytovat. Výběrové řízení se nekoná:
- pro poskytovatele lékárenské péče,
- je‑li poskytovatelem hrazených služeb Vězeňská služba,
- v případech rozšíření sítě již smluvního poskytovatele zdravotnické záchranné služby,
- při uzavírání nové smlouvy o poskytování a úhradě hrazených služeb, pokud se jedná o smluvní vztah se stejným subjektem a současně nedochází k rozšíření rozsahu poskytovaných hrazených služeb,
- jde‑li o vysoce specializovanou péči zajišťovanou poskytovatelem, kterému byl na poskytování takové zdravotní péče udělen podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů statut centra vysoce specializované zdravotní péče,
- při uzavírání smlouvy o poskytování a úhradě hrazených služeb podle § 17 odst. 8 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost, apod.):
Uchazeč (poskytovatel oprávněný poskytovat zdravotní péči v příslušném oboru nebo fyzická či právnická osoba, která hodlá poskytovat zdravotní služby), zdravotní pojišťovna, obec.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:
Uchazeč musí:
- Podat návrh na vyhlášení výběrového řízení (pokud již není vyhlášeno výběrové řízení pro vámi požadovaný obor a území – jsou uveřejněna na úřední desce krajského úřadu).
- Podat přihlášku do vyhlášeného výběrového řízení ve lhůtě uvedené na úřední desce pro konkrétní výběrové řízení. K přihlášce doporučujeme přiložit záměr k poskytování zdravotních služeb se stručným popisem, jak hodláte zdravotní služby poskytovat, v jakém rozsahu (např. počtem personálu, velikostí úvazků atd.) apod.
Návrh/přihlášku lze zaslat poštou, datovou schránkou nebo osobně podat na podatelně krajského úřadu.
Výběrová řízení jsou na úřední desce krajského úřadu zveřejněna po dobu nejméně 30 pracovních dnů. U každého výběrového řízení je vždy uvedena konkrétní lhůta pro podání přihlášky. Uchazeč, který podá přihlášku, obdrží pozvánku k výběrovému řízení. Jednání výběrové komise probíhá na krajském úřadě. Následně uchazeč písemně obdrží výsledek výběrového řízení, který bude rovněž zveřejněn na úřední desce krajského úřadu. V případě doporučujícího stanoviska je příslušná pojišťovna oprávněna uzavřít s uchazečem smlouvu o poskytování a úhradě hrazených služeb. Výsledek výběrového řízení však nezakládá povinnost zdravotní pojišťovny takovou smlouvu s uchazečem uzavřít.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace:
Pokud již není vyhlášeno výběrové řízení pro vámi požadovaný obor a území (vyhlášená výběrová řízení jsou zveřejněna na úřední desce krajského úřadu), podejte návrh na vyhlášení výběrového řízení.
8. Na které instituci životní situaci řešit:
Krajský úřad Moravskoslezského kraje, budou‑li zdravotní služby poskytovány na jeho území
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit:
Odbor zdravotnictví, oddělení zdravotní správy
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou:
Plná moc (k jednání komise v případě zastoupení jinou osobou, než která je dle zápisu v obchodním či jiném veřejném rejstříku oprávněna za uchazeče jednat).
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici:
Návrh na vyhlášení výběrového řízení nebo přihláška do výběrového řízení, oboje je dostupné v elektronické podobě ke stažení na webových stránkách Moravskoslezského kraje:
- Žádost o vyhlášení výběrového řízení:
- Přihláška do vyhlášeného výběrového řízení:
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit:
U této služby nejsou žádné poplatky.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřizení:
Na základě návrhu je výběrové řízení zveřejněno na úřední desce krajského úřadu po dobu nejméně 30 pracovních dnů.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace:
- Přihlášení uchazeči
- Členové komise pro výběrové řízení:
- zástupce krajského úřadu,
- příslušná zdravotní pojišťovna, se kterou má uchazeč zájem uzavřít smlouvu o poskytování a úhradě hrazených služeb,
- příslušná komora zřízená zákonem o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře nebo zástupce profesní organizace v případě, kdy není žádná komora příslušná,
- odborník pro zdravotní služby, které mají být uchazečem poskytovány, popř. odborná společnost, která působí v konkrétní oblasti zdravotních služeb.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány:
K přihlášce uchazeč připojí záměr k poskytování zdravotních služeb, osobní účast u výběrového řízení.
16. Elektronická služba, kterou lze využít:
Datová schránka Moravskoslezského kraje s datovým identifikátorem: 8x6bxsd
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje:
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
18. Jaké jsou související předpisy:
Žádné
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují:
Proti výsledku výběrového řízení nelze podat opravný prostředek.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností:
Bez absolvování výběrového řízení nelze uzavřít smlouvu o poskytování a úhradě hrazených služeb.
21. Nejčastější dotazy:
Je výsledek výběrového řízení pro pojišťovnu závazný?
- Zdravotní pojišťovna přihlíží k výsledkům výběrového řízení při uzavírání smluv o poskytování a úhradě hrazených služeb. Výsledek výběrového řízení nezakládá právo na uzavření smlouvy se zdravotní pojišťovnou. Zdravotní pojišťovna je oprávněna uzavřít smlouvu s uchazečem pouze tehdy, bylo‑li uzavření takové smlouvy ve výběrovém řízení doporučeno.
Jak postupovat v případě nedoporučujícího stanoviska ve výběrovém řízení?
- Nebylo‑li uzavření smlouvy s uchazečem ve výběrovém řízení doporučeno, může tento uchazeč podat návrh na vyhlášení nového výběrového řízení ve stejném oboru a území znovu až po uplynutí 3 měsíců ode dne zveřejnění výsledku takového výběrového řízení.
Jak postupovat v případě, že i přes doporučující stanovisko ve výběrovém řízení, se mnou pojišťovna odmítla uzavřít smlouvu?
- Bylo‑li uzavření smlouvy s uchazečem ve výběrovém řízení doporučeno, může tento uchazeč znovu podat návrh na vyhlášení výběrového řízení nebo podat přihlášku do již vyhlášeného výběrového řízení pro daný obor, území a zdravotní pojišťovnu, pro kterou bylo uzavření smlouvy o poskytování a úhradě hrazených služeb doporučeno, až po uplynutí 3 měsíců ode dne zveřejnění výsledku takového výběrového řízení.
22. Další informace:
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situaci) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě:
U příslušné zdravotní pojišťovny.
24. Související životní situace a návody, jak je řešit:
Udělování oprávnění k poskytování zdravotních služeb
25. Za správnost popisu odpovídá útvar:
Odbor zdravotnictví, oddělení zdravotní správy
26. Kontaktní osoba:
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni:
2017-11-01
28. Popis byl naposledy aktualizován:
2018-09-17
29. Datum konce platnosti popisu:
Nestanoveno
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situaci: