ZPĚT
1. Identifikační číslo:
2. Kód:
3. Název služby (životní situace):
Registrace sociálních služeb
4. Základní informace ke službě (životní situaci):
Poskytovat sociální služby mohou pouze registrované subjekty, které získaly oprávnění – což je rozhodnutí o registraci.
Registrující orgán dále rozhoduje o změnách v registraci, zrušení služby nebo registraci nové sociální služby.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost, apod.):
O registraci pro poskytování sociálních služeb může zažádat fyzická i právnická osoba.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:
Udělení registrace k poskytování sociálních služeb:
- Vyplněný formulář „Žádost o registraci sociálních služeb“.
- Doklad, že nemáte žádné nedoplatky (originál anebo ověřené kopie):
- Daňové (potvrzení z finančního úřadu).
- Na pojistném a na penále ve veřejném pojištění (potvrzení všech pojišťoven ČR).
- Na pojistném a na penále na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti (potvrzení správy sociálního zabezpečení).
- Čestné prohlášení (u právnické osoby statutárního zástupce), že na váš majetek nebyl prohlášen konkurz nebo nebylo zahájeno insolvenční řízení anebo nebyl insolvenční návrh zamítnut pro nedostatek majetku dlužníka.
- Doklad o vlastnickém nebo jiném právu k objektu nebo prostorám, ve kterých budete sociální služby poskytovat (nájemní smlouva, kupní smlouva, výpis z katastru nemovitostí apod.).
- Výpisy z rejstříku trestů fyzických osob (ne starší než tři měsíce), které budou sociální služby přímo poskytovat.
- Úředně ověřené kopie dokladů prokazující odbornou způsobilost a osvědčení o absolvování akreditovaných kvalifikačních kurzů fyzických osob, které budou sociální služby přímo poskytovat.
- Pokud budou služby poskytovány v
- týdenních stacionářích,
- domovech pro osoby se zdravotním postižením,
- domovech pro seniory,
- domovech se zvláštním režimem,
je potřeba doložit rozhodnutí o schválení provozního řádu tohoto (těchto) zařízení vydané krajskou hygienickou stanicí a souhlasné závazné stanovisko dotčeného orgánu na úseku požární ochrany vydané Hasičským záchranným sborem.
- Pokud o registraci žádá právnická osoba, jsou potřeba úředně ověřené kopie zakladatelských dokumentů a dokladů o registraci podle zvláštních právních předpisů, popřípadě výpis z obchodního rejstříku nebo jiné evidence podle zvláštních právních předpisů.
- Pro každou registrovanou sociální službu je potřeba doložit:
- Vyplněný formulář „Údaje o registrované sociální službě“ (co služba, to formulář).
- Písemně ve formátu PDF a pro každou službu zvlášť:
- Popis realizace poskytování sociální služby.
- Popis personálního zajištění sociální služby.
- Plán finančního zajištění sociální služby.
- Doklad o účelu využití stavby pro poskytování sociálních služeb
Změna registrace k poskytování sociálních služeb (pro již registrované poskytovatele):
- Změna údajů v rozhodnutí o registraci:
- V případě změny je poskytoval povinen tuto změnu písemně nahlásit a doložit ji příslušnými doklady. Jedná se např. o změnu:
- Statutárního orgánu.
- Sídla poskytovatele.
- Kapacity poskytované sociální služby.
- Změny adresy a názvu zařízení.
- Formy poskytované sociální služby.
- Cílové skupiny osob (a jejich věk), jimž je sociální služba poskytována.
- Poskytování sociálních služeb s požadovanými změnami je možné až po nabytí právní moci rozhodnutí o změně registrace.
- Změna údajů v registraci, které nejsou součástí rozhodnutí o registraci:
- Poskytovatel je povinen nahlásit změny týkající se údajů, které nejsou součástí rozhodnutí o registraci. Patří sem například údaje typu změna provozní doby, změna v personálním zajištění služby apod.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace:
O registraci můžete zažádat písemně, prostřednictvím datové schránky anebo e-mailem na adresu podatelny.
8. Na které instituci životní situaci řešit:
Krajský úřad Moravskoslezského kraje, má‑li žadatel sídlo nebo místo trvalého či hlášeného pobytu na území kraje.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit:
Krajský úřad Moravskoslezského kraje, odbor sociálních věcí, referenti pro registraci.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou:
Pro udělení registrace k poskytování sociálních služeb: Vyplněnou žádost a doklady uvedené v bodě „Postup vyřízení“.
Pro změnu registrace k poskytování sociálních služeb: Vyplněný formulář Údaje o registrované sociální službě s vyznačením změn, a další doklady, které se změny týkají.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici:
Žádosti (tiskopisy) předepsané Ministerstvem práce a sociálních věcí, které jsou k dispozici:
- na webových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí v části Formuláře
- na Krajském úřadě Moravskoslezského kraje na odboru sociálních věcí
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit:
U této služby nejsou žádné poplatky.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřizení:
Pokud jsou shromážděny všechny podklady, rozhodnutí vydáme do 30 až 60 dnů.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace:
Žádní další účastníci (dotčení) nejsou.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány:
- Udělení registrace k poskytování sociálních služeb
- Před započetím jejich poskytování uzavřít pojistnou smlouvu pro případ odpovědnosti za škodu způsobenou při poskytování sociálních služeb.
- do 15 dnů ode dne uzavření pojistné smlouvy zaslat její úředně ověřenou kopii registrujícímu orgánu
- Změna registrace k poskytování sociálních služeb (týká se již registrovaných poskytovatelů):
- Poskytování sociální služby v souladu s požadovanými změnami je možné až po právní moci rozhodnutí o změně registrace.
16. Elektronická služba, kterou lze využít:
posta@msk.cz
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje:
- Zákon číslo 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
- Vyhláška číslo 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
18. Jaké jsou související předpisy:
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují:
Odvolání je možno podat k Ministerstvu práce a sociálních věcí, a to podáním učiněným prostřednictvím Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, ve lhůtě do 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností:
Odnětí registrace, pokuta za spáchaný přestupek. Přestupky včetně výše pokuty jsou uvedeny v § 107 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
21. Nejčastější dotazy:
Jaké jsou podmínky pro získání registrace?
- Podmínky jsou stanoveny v ustanovení § 79 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů a také jsou podrobně popsány v bodu 6 tohoto popisu poskytované služby.
Jakou odbornou způsobilost musí mít pracovník v sociálních službách/sociální pracovník?
- Odborná způsobilost je upravena v ustanovení § 110 (sociální pracovník) a § 116 (pracovník v sociálních službách) zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
22. Další informace:
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situaci) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě:
Na webových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí v části Služby - Registrace poskytování sociálních služeb.
24. Související životní situace a návody, jak je řešit:
25. Za správnost popisu odpovídá útvar:
Odbor sociálních věcí.
26. Kontaktní osoba:
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni:
2019-08-14
28. Popis byl naposledy aktualizován:
2023-02-08
29. Datum konce platnosti popisu:
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situaci: