ZPĚT
1. Identifikační číslo:
2. Kód:
3. Název služby (životní situace):
Ověřování shody kopie s listinou a ověřování pravosti podpisu
4. Základní informace ke službě (životní situaci):
Ověření shody listiny s jejím opisem anebo kopií (vidimace).
Ověření pravosti podpisu (legalizace).
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost, apod.):
O ověření shody kopie s listinou může zažádat kdokoli. O ověření podpisu může zažádat pouze osoba, jejíž podpis se ověřuje.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace:
Ověření dostanete na počkání na základě osobní žádosti na pracovišti Czech POINTU i u dalších úředníků zařazených do odboru vnitra a odboru krajský živnostenský úřad.
8. Na které instituci životní situaci řešit:
Ověřování shody opisu nebo kopie s listinou provádí:
- krajské úřady,
- obecní úřady obcí s rozšířenou působností,
- obecní úřady, úřady městských částí nebo městských obvodů územně členěných statutárních měst a úřady městských částí hlavního města Prahy, jejichž seznam stanoví prováděcí právní předpis (tj. vyhláška č. 36/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu, ve znění pozdějších předpisů),
- újezdní úřady,
- držitel poštovní licence (např. Česká pošta, s.p.),
- Hospodářská komora České republiky.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit:
Odbor vnitra a krajský živnostenský úřad, oddělení všeobecné správy
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou:
Pro vidimaci: Originál listiny (nebo již ověřenou kopii) a její opis či kopii.
Pro legalizaci:
- Žadatel o legalizaci, popřípadě svědci, jde-li o legalizaci podle § 10 odst. 4, předloží k prokázání své totožnosti platný:
- Doklad totožnosti (občanský průkaz, řidičský průkaz nebo cestovní doklad u občana ČR).
- Cestovní doklad nebo průkaz totožnosti občana členského státu Evropské unie anebo doklad o povolení k pobytu (jde-li o cizince).
- Průkaz vydaný Ministerstvem zahraničních věcí ČR (jde-li o osobu požívající výsad a imunit podle mezinárodního práva).
- Doklad podle odstavce 1 písm. b) nebo c) lze k prokázání totožnosti použít pouze pokud obsahuje fotografii držitele.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici:
Žádné.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit:
Za ověření každé listiny formátu A4 a menší uhradíte poplatek 30 Kč, stejně jako za ověření podpisu, pokud nebudete od zaplacení poplatku osvobozeni. Správní poplatek můžete uhradit v hotovosti i platební kartou.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřizení:
Ověření se provádí na počkání.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace:
Žádní další účastníci (dotčení) nejsou.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány:
16. Elektronická služba, kterou lze využít:
Nelze využít.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje:
Zákon č. 21/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu a o změně některých zákonů (zákon o ověřování).
18. Jaké jsou související předpisy:
- Vyhláška č. 36/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu.
- Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují:
Podáním stížnosti proti postupu krajského úřadu.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností:
21. Nejčastější dotazy:
22. Další informace:
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situaci) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě:
Na webových stránkách Ministerstva vnitra České republiky.
24. Související životní situace a návody, jak je řešit:
25. Za správnost popisu odpovídá útvar:
Odbor vnitra a krajský živnostenský úřad
26. Kontaktní osoba:
Mgr. Bc. Gabriela Kopecká, telefon 595 622 306, e‑mail: gabriela.kopecka@msk.cz
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni:
2019-08-20
28. Popis byl naposledy aktualizován:
2021-05-31
29. Datum konce platnosti popisu:
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situaci: